TGV

TGV is de Franse hogesnelheidstrein. En snel is ie. Tot 320 kilometer per uur! De TGV rijdt onder andere tussen Parijs en Lille, Nice, Perpignan, Bordeaux, Marseille, Zürich, Stuttgart, Geneve en Nantes. Wij testte de trein recentelijk tussen Milaan en Parijs. Tegen een scherpe prijs (€ 45) wisten wij een 1e klas treinticket te bemachtigen.

De TGV kan als de eerste Europese hogesnelheidstrein gezien worden. Al meer dan 30 jaar rijdt de TGV op hogesnelheid. In 1981 deed de TGV tussen Parijs en Lyon zijn intreden. Luchtvaartmaatschappijen zagen sindsdien hun marktaandeel  totaal instorten: met de TGV viel nauwelijks te concurreren. Inmiddels is het TGV netwerk fors uitgebreid. Op sommige trajecten moet de TGV nog wel opnemen tegen luchtvaartmaatschappijen. Daarom hebben de Franse spoorwegen plannen om een TGV Budget te gaan starten. Deze moet vervolgens ook de lowcost airlines gaan verslaan.

Service
De TGV scoort in onze test vooral op snelheid, maar minder op comfort en service. Dat geldt met name in de 1e klas. Het comfort en de service zijn weliswaar niet slecht, maar haalt niet het niveau van Railjet, Thalys en Italo. Zo krijgen 1e klas reizigers in de TGV geen gratis drankje of versnapering. Op sommige trajecten is er minibar service, bijvoorbeeld tussen Milaan en Parijs. Op veel trajecten wordt dat echter niet aangeboden.
Bij veel zitplekken  is een stopcontact aanwezig. Voorheen was dat uitsluitend in de 1e klas, maar in gerenoveerde TGV treinen zijn er ook in de 2e klas zitplekken met een stopcontact. De gerenoveerde TGV’s worden ingezet op de internationale TGV’s en op alle TGV’s tussen Parijs en Straatsburg. Op overige trajecten worden de niet gerenoveerde TGV’s ingezet. Deze ogen een stuk minder modern.

Beenruimte en wifi
De beenruimte voelt in de 1e klas beter aan. Maar opmerkelijk genoeg is de ruimte tussen twee stoelen in zowel de 1e als 2e klas vrijwel gelijk. De stoelen zijn in elk geval breder en verstelbaar. De beenruimte neemt echter wel aanzienlijk af als de stoel versteld. Vrijwel alle TGV’s hebben geen wifi. Dat gold dus ook voor onze TGV.

Goedkoop
De service van de TGV haalt weliswaar niet het niveau van Thalys, Railjet en Italo, maar het treinticket was dan ook veel goedkoper. Zo’n zes weken voor onze test boekte wij alle treintickets. Voor de TGV Milaan – Parijs betaalde we slechts € 45 voor een 1e klas ticket. Dat komt neer op slechts € 0,05 per kilometer. In de 2e klas zijn er al treintickets vanaf € 29. Alle goedkope treintickets zijn in de TGV niet te annuleren. Een uitzondering betreffen goedkope treintickets voor de TGV’s tussen Frankrijk en Duitsland, aangeboden door de Deutsche Bahn.
Zodra de goedkoopste treintickets uitverkocht zijn, neemt de prijs geleidelijk toe. Hoe duurder het ticket, hoe meer flexibiliteit. TGV Prem’s zijn niet te annuleren, TGV Loisir zijn onder voorbehoud te wijzen en
voltarief tickets zijn tot het laatste moment te wijzigen.

Families, jongeren en senioren
Voor families, jongeren en kinderen zijn er speciale tarieven. Kinderen onder de vier zonder eigen zitplaats reizen gratis. Een eigen zitplaats kost slechts 9 euro. Kinderen tussen de 4 en onder de 12 krijgen 50 procent korting op het normale tarief, mits tarief beschikbaar is. In de iDTGV zijn er geen kortingen voor kinderen, uitgezonderd voor kinderen onder de vier jaar zonder eigen zitplek .
Op de TGV verbinding Brussel – Zuid Frankrijk zijn er ook aparte tarieven voor jongeren tussen de 12 en 25 en voor senioren ouder dan 60. Deze tarieven worden niet aangeboden op de meeste andere trajecten. Tussen Brussel en Zuid-Frankrijk is er ook een tarief Familie+. Dit tarief is voor één of twee volwassenen met een kind onder de 12.
De speciale tarieven voor kinderen, jongeren en senioren zijn (vrijwel) nooit goedkoper dan de goedkoopste Prem’s tarieven. Echter deze speciale tarieven kunnen een bredere beschikbaarheid hebben en betere reisvoorwaarden (flexibiliteit) waardoor de tarieven interessant zijn.

Reserveringsplicht
Om met de TGV mee te kunnen is reserveren in het algemeen verplicht. Alleen op trajecten binnen Duitsland en Zwitserland is reserveren niet nodig. Voor de TGV gelden, zoals aangegeven aparte tarieven. Hoe eerder een treinticket geboekt wordt, hoe goedkoper. De goedkoopste tarieven kunnen echter snel uitverkocht zijn, vooral in de 2e klas.

Fiets
Een ander pluspunt is dat de fiets op een aantal verbindingen binnen Frankrijk mee mag. Hiervoor moet wel gereserveerd worden. Dat kan momenteel uitsluitend nog via de SNCF. Zie velo.sncf.fr voor meer specifieke informatie. Zonder reserveren en zonder bijkomende kosten kan de fiets mee in een speciale fietshoes. Dan moet wel het voorwiel gedemonteerd worden.

Snelheid
Zoals aangegeven rijdt de TGV tot 320 kilometer per uur! Tussen Parijs en Marseille legt de trein in drie uur 750 kilometer af. Maar niet op ieder traject kan de TGV op hogesnelheid rijden. Zo legt de door ons geteste TGV Milaan – Parijs 850 kilometer af in 7 uur en 11 minuten. Dat komt omdat deze TGV in Italië en deels in Frankrijk op normale snelheid moet rijden. Tussen Lyon en Parijs wordt er echter gereden op topsnelheid. Daardoor is de TGV ook tussen Milaan en Parijs sneller dan de auto. Zo schat Google Maps de reistijd per auto zonder pauze en zonder files in op ruim een uur langer dan de TGV.

Concurrentie met lowbudget vliegmaatschappijen
De Franse spoorwegen (SNCF) zijn bezig een speciale TGV formule te ontwikkelen die het op kan nemen tegen de lowbudget vliegmaatschappijen. De budget TGV zal uitsluitend 2e klas zitplaatsen hebben en zal niet vertrekken vanaf Parijs Gare de Lyon, maar vanaf Marne-la-Vallee bij Disneyland Parijs. De TGV Budget treinen zullen een vaste lage prijs krijgen, waarschijnlijk rond de € 25 per enkele reis. Eén stuk gratis bagage zal ingerepen zijn. De bedoeling is dat de TGV Budget variant vanaf medio zomer 2013 zal starten.

iDTGV
Een andere speciale formule is de iDTGV. Treintickets voor de iDTGV worden uitsluitend online verkocht (in Nederland via TGV-Europe). Er zijn treintickets verkrijgbaar voor de rustzone (iDzen) en voor de ontmoetingszone (iDzap). Met elkaar communiceren kan bijvoorbeeld via de chat. Er is een speciale iPhone app daarvoor beschikbaar. In IDzap is het mogelijk om een DVD te huren en spelletjes te spelen. Ook zijn er kinderactiviteiten. iDTGV worden ingezet tussen Parijs, Marseille, Straatsburg, Nice, Toulouse en Montpellier. Vaak gecombineerd met een reguliere TGV.

Uitgebreid netwerk
De TGV’s rijden niet alleen binnen Frankrijk, maar ook naar de buurlanden. Bijvoorbeeld naar Spanje, België, Duitsland en Zwitserland. De meeste TGV’s rijden van en naar Parijs. Er zijn echter ook TGV’s die Parijs niet aandoen. Overzicht van de internationale TGV treinen:

  • TGV Zwitserland – Frankrijk: vanuit Geneve, Lausanne , Zürich, Bern en Interlaken naar Parijs. Daarnaast rijdt er een enkele TGV tussen Geneve – Marseille en Geneve en Figueres. In de winter rijden er ook TGV treinen van en naar Brig, o.a. een TGV Lille – Brig.
  • TGV Brussel – Zuid-Frankrijk. De TGV’s vanuit België vertrekken vanuit Brussel en hebben eindbestemmingen als Perpignan, Marseille, Nice en Montpellier.
  • TGV Duitsland – Frankrijk. Vanuit München en Stuttgart rijden er dagelijks treinen naar Parijs. Vanuit Frankfurt rijdt de TGV dagelijks naar Marseille en ook op sommige ritten naar Parijs.
  • TGV Milaan – Parijs. Vanuit Italië rijden er alleen TGV treinen vanuit Milaan.
  • TGV naar Barcelona. Er rijden TGV treinen naar Figueres. Deze TGV treinen gaan in 2013 / 2014 doorrijden naar Barcelona. Daarnaast rijden er TGV treinen tussen Parijs en Irun.
  • TGV Parijs – Luxemburg. Vanuit Luxemburg rijden er ook TGV’s naar Parijs.

Meer over het TGV netwerk.

Catering
De TGV treinstellen hebben tussen de 1e en 2e klas een barrijtuig. Deze is in het algemeen tijdens de reis geopend. Alleen tijdens korte ritten – zoals Parijs – Lille (reistijd 1 uur) – is de bar gesloten. Niet op iedere TGV verbinding worden dezelfde producten verkocht. De catering is vrij duur. Zo kost een blikje Heiniken (33 cl) in de TGV Lyra € 4,10. In de TGV Milaan – Parijs kochten wij een bakje kant en klare lasagne voor € 12 (0,3 kg). Die prijs viel ons nog enigszins mee.

Prijs / kwaliteit
De prijs / kwaliteit verhouding van een zogenoemd TGV Prem’s tarief – dus de goedkoopste treintickets – is absoluut goed. Tegen een scherpe prijs kunnen honderden tot zelfs duizend kilometers gemaakt worden. De beschikbaarheid van goedkope tickets, viel in voorbereiding van onze reis mee. Zo kochten wij zes weken voor vertrek een 1e klas enkele reis voor 45 euro. Het voltarief vinden we relatief duur terwijl de service niet bijzonder is. Ook de extra services in de 1e klas springt er niet uit.

2e klas TGV


TGV Atlantique in France

1e klas TGV


TGV Premiere in Stuttgart Hauptbahnhof

© Copyrights 2012 | Hogesnelheidstrein.nl