Railjet

Railjet is de Oostenrijkse hogesnelheidstrein die Wenen verbind met onder andere München, Zürich, Frankfurt, Boedapest, Villach en Klagenfurt. Wij testte de trein recentelijk tussen Zürich en Wenen. Onze conclussie: Railjet biedt een goede prijs / kwaliteitverhouding. De trein blinkt niet uit in snelheid (tot 200 kilometer per uur), maar wel in comfort en service.

2e klas
Althans,  als er eerste klas wordt gereisd. In de tweede klas is het comfort niet slecht, maar ook niet bijzonder. Zo is de beenruimte beperkt. Overigens wordt de 2e klas door Railjet aangeduid als Economy.  In de Economy Class komt er een minibar – met onder andere koffie – bij de zitplek. Het assortiment bij de minibar is beperkt.

Businessclass
Naast 1e en 2e klas, heeft Railjet ook een Businessclass. De prijs van een Businessclass treinticket is gelijk aan een 1e klas treinticket + 15 euro toeslag. In de Businessclass heeft de reiziger meer privacy en een zeer comfortabele stoel met nog meer beenruimte. Wij hadden tijdens onze test een solo plaats. De ruimte tussen de stoel en de afscheiding bedroeg 1 meter 50!
Een ander voordeel is dat in de Railjet Businessclass een welkomsdrankje is inbegrepen. Bovendien kregen wij een mini kitkat aangeboden. Daarnaast zijn er nationale en internationale kranten en magazines aanwezig. Grotendeels Duits, maar enkele in het engels.

Catering
In 1e klas en Businessclass is er catering bij de stoel. Zoals aangegeven is in de Businessclass een welkomsdrankje inbegrepen. Behalve de railcatering in de 2e klas, is er ook een restaurant aan boord.
In veel treinen is de catering erg duur. Dat valt bij Railjet mee. Zo konden wij voor € 2,50 een half liter cola bestellen en voor veertig cent meer een halve liter witbier. Een kopje Espresso koffie kost € 1,90. Ook voor warme gerechten kunnen er besteld worden. Bijvoorbeeld soep vanaf € 3,90 en een hoofdgerecht vanaf € 6,90. Opgemerkt moet worden dat de hoofdgerechten relatief klein zijn.

Wifi
Op het moment dat Treinreiziger.nl Railjet testte, had de trein nog geen wifi. Echter nog voor het einde van 2012 wil de ÖBB de Railjet treinen voorzien van gratis wifi. Eerste klas reizigers kunnen  bovendien gebruik maken van de gratis wifi in lounges op de grote stations. Bij deze lounges kan er ook gratis een drankje genuttigd worden.

Reisinformatie
Wat opvalt bij Railjet is de goede informatie. In ieder rijtuig zijn er meerdere schermen met reisinformatie. In de businessclass heeft zelfs ieder compartiment een eigen informatiescherm. Via de schermen wordt er informatie geboden over actuele aansluitingen, zelfs van bussen. Ook wordt er regelmatig een kaart getoond waarop te zien is waar de trein zich bevind. Ook worden de schermen gebruikt om de huisregels te communiceren en Railjet – maar ook Railteam – te promoten. Daarmee worden de schermen maximaal benut. Daarnaast zijn er net als bij de ICE folders aan boord met het reisplan van de trein.

Andere services
Er is in de trein een informatiebalie, daar neemt de conducteur zitting als hij niet controleert. Voor rolstoelen zijn er speciale zitplaatsen beschikbaar. Er is ook een invalidentoilet beschikbaar, maar deze was een deel van onze testrit buiten gebruik. In totaal zijn er tien toiletten voor xx reizigers, daarmee is er een ruim aanbod van schone toiletten aan boord.  Tot slot is er een plek waar kinderen film kunnen kijken.
In alle klassen zijn er stopcontacten bij de zitplaatsen. Nog een voordeel: voor Railjet is reserveren niet verplicht. Wel zijn de goedkoopste treintickets gebonden aan een specifieke trein. Roken is in de gehele trein niet toegestaan, ook niet bij de deuropening.

Snelheid
Railjet kan snelheden halen tot 200 kilometer per uur. Maar op het grootste deel van onze reis werd die snelheid niet gehaald. Alleen tussen Linz en Wenen werd die snelheid gehaald, op overige trajecten lag de snelheid vaan tussen de 120 en 160 kilometer per uur. In totaal wordt het traject Zürich – Wenen in 8 uur afgelegd. Volgens Google Maps is die reistijd ook haalbaar met de auto, maar dan is er geen tijd om pauze te nemen en moeten er geen files zijn. Railjet kan dus als concurrent gezien worden voor de auto. Qua snelheid kan de Railjet op een verbinding als Zürich – Wenen niet concurreren met het vliegtuig.

Punctualiteit
Tijdens onze reis wisten we de opgelopen vertraging (circa 10 minuten) in te halen en om te buigen naar een vervroeging van een paar minuten. In het algemeen zijn

Geld terug bij vertraging
Na onze reis Zürich – Wenen, gingen wij direct door met de nachttrein naar Rome. Deze aansluiting gelukkig niet verloren, maar mocht dat wel gebeurd zijn, dan zou de ÖBB voor een overnachting en/of voor een alternatief reisadvies gezorgd hebben. Aldus de ÖBB Klantenservice.

Tarieven
Een Railjet treinticket binnen Oostenrijk is verkrijgbaar vanaf 9 euro (Sparpreis-ticket, enkele reis 2e klas), op internationale trajecten vanaf 19 euro (Sparpreis-ticket, enkele reis, 2e klas). Deze goedkope treintickets zijn treingebonden.

Prijs / kwaliteit
De prijs / kwaliteit verhouding van Railjet beoordelen we als goed. Voor een scherpe prijs kan er een Sparpreis-ticket geboekt worden. Nadeel van dit goedkope ticket is dat het niet te annuleren of om te wisselen is. Een e-ticket is bovendien persoonsgebonden. De Businessclass is aanzienlijk duurder dan de 2e klas, maar je krijgt wel iets extra’s voor je geld.

Waar rijdt Railjet?

  • Zürich – Wenen – Boedapest
  • Innsbruck – Wenen
  • München – Wenen – Boedapest
  • Lienz – Klagenfurt – Wenen
  • Spielfeld – Wenen
Business class Railjet – Panorama foto


Railjet Premium Class in Budapest

1e klas Railjet

Railjet First Class in Budapest

2e klas Railjet

Railjet Economy Class in Budapest

© Copyrights 2012 | Hogesnelheidstrein.nl