Italo

De Italo is een private hogesnelheidstrein die het in Italië opneemt tegenover de Italiaanse spoorwegen en tegen luchtvaartmaatschappijen. De Italo treinen kenmerken zich door een combinatie van service en snelheid. Treinreiziger.nl testte de Italo tussen Rome en Milaan.

Italo is een vrij nieuwe trein, die sinds eind april 2012 in de Italiaanse reizigersdienst wordt ingezet. De Italo treinen zijn eigendom van Nuovo Transporto Viaggiatorio (NTV), dit bedrijf is deels in handen van de Franse spoorwegen (SNCF).

Italo Smart
De Italo heeft drie reisklassen: Smart (2e klas), Prima (1e klas) en Club (Businessclass). De Smart treintickets zijn uiteraard het goedkoopst. Een Italo treinticket Rome – Milaan in Smart is al verkrijgbaar vanaf 35 euro (enkele reis). Tijdens de reis kan zoals in de gehele trein gratis wifi gebruikt worden. Bij iedere zitplek is een stopcontact. De overige service is bij Smart beperkt. Een drankje kan gekocht worden bij een automaat.

Italo Prima
De Italo Prima treintickets zijn een stukje duurder, maar daar staat dan wel wat tegenover. Zo is de zitplaats breeder, ruimer en comfortabeler. Er wordt onderweg een gratis drankje en een gratis versnapering aangeboden. Natuurlijk hebben ook Prima reizigers een stopcontact bij de zitplek en gratis toegang tot wifi. Een treinticket Rome – Milaan is in Prima verkrijgbaar vanaf 55 euro (enkele reis).

Italo Club: Touch screen
De meeste service kan je in Italo verwachten in Club. Zo vroeg een medewerker direct of hij onze bagage in het bagagerek moest plaatsen. Bij de zitplek heeft de reiziger ook een eigen touch screen. Via dit scherm en met bijgeleverde oordopjes kunnen er films bekeken worden (ook een twintig tal Engelstalige films) en kan er gekeken worden naar de Italiaanse TV zender Sky. Daarnaast kunnen kranten, het nieuws en het weer via dit scherm bekeken worden.

Andere services in Italo Club
 In Club zijn er 11 zitplaatsen en daarnaast twee suites voor vier personen. De Club reizigers hebben een eigen servicemanager, waardoor er op ieder gewenst moment iets gevraagd kan worden. Er is een groter aanbod aan gratis versnaperingen en dranken dan in Prima. Het overige comfort en de beenruimte komt vrijwel overeen met Prima. Een treinticket Rome – Milaan in Club kost 130 euro (vaste prijs, enkele reis, volledige flexibiliteit). Een suite voor 4 personen is gelijk aan de prijs van vier tickets. Met een Club ticket kan er in stations gewacht worden in speciale lounge ruimtes.

Italo Catering

Catering
Naast de catering die wordt aangeboden bij Italo Club en Italo Prima is er geen barrijtuig of restauratierijtuig aan boord. Wel zijn er diverse lunchboxen te bestellen. Deze kan ook warmgemaakt worden (magnetron).

Treintickets en klantenservice
Treintickets voor Italo kunnen zeer gemakkelijk via internet gekocht worden. In de Italo stations zijn er ook zeer gebruiksvriendelijke automaten. Wat dat betreft biedt NTV met Italo een perfecte dienstverlening. Wij konden alleen niet de Italo klantenservice vanuit het buitenland bereiken. Dat kwam doordat we het nunmer 060708 voorzagen met het internationale netnummer (+39). Dat bleek juist niet te moeten. Toen wij ons ticket per e-mail wilde omwissel kostte het ons meerdere mailtjes, voordat wij een reactie kregen.

Flexibiliteit
De goedkoopste tickets zijn – zoals gebruikelijk – niet om te wisselen. Wel kan altijd de naam van de reiziger worden omgewisseld.  Iets duurdere treintickets kunnen met een toeslag gekocht worden (+10%), waardoor onbeperkt wijzigen tot vertrek mogelijk is. De duurste treintickets kunnen tot een uur na vertrek op het vertrekstation worden omgewisseld. Annuleren kan tot de vertrektijd – ook telefonisch – met aftrek van 20% administratiekosten. In de trein kost een ticket 15% meer dan het gebruikelijke volle tarief. Reserveren voor Italo is overigens altijd verplicht.

Kinderen en groepen
Kinderen t/m 4 jaar reizen zonder eigen zitplaats gratis. Met eigen zitplaats reizen kinderen onder de 15. Zij krijgen 25 tot 50 procent korting, uitgezonderd op de goedkoopste treintickets. Voor groepen van 3 tot 5 personen is er in Smart en Primera een speciaal actietarief, verkrijgbaar tot een week voor vertrek. Dit tarief is 25 tot 35% goedkoper dan het normale voltarief. Drie tot vijf kinderen onder de 15 kunnen zelfs 65%  krijgen op het normale tarief.

 Snel
De Italo is ook zeker snel. In drieënhalf uur snelde onze Italo punctueel van Rome naar Milaan, een afstand van 580 kilometer. Er zijn tussen Rome en Milaan ook nog non-stop treinen, die zijn tussen slechts 2 uur en 45 minuten onderweg (tot Milaan Rogoredo).  De auto kan het niet opnemen tegen de snelheid van Italo. Vliegtuigen weliswaar wel, maar wij zijn van mening dat Italo een beter alternatief is dan vliegen. De service is immers hoog, er hoeft niet worden ingecheckt, en de trein rijdt van city tot city.

Concurrentie
Op alle trajecten waar de Italo rijdt, moet de Italo het opnemen tegen de Eurostar Italia van de FS.  De Eurostar Italia rijdt frequenter en rijdt in Rome ook naar het grote station Rome Termini. Alhoewel de Italo ook tot hartje Rome rijdt, ligt Termini nog iets dichterbij het centrum. Met Italo is het centrum per metro (twee metrostations) of per taxi (circa tien euro) ook goed bereikbaar. Door de ontstane concurrentie doet FS haar uiterste best om ook de service te verhogen. Buitenlandse reizigers kunnen bij FS echter geen wifi gebruiken. Daar staat tegenover dat de Eurostar Italia wel een restauratie / barrijtuig heeft. Alhoewel wij de Eurostar Italia niet recent getest hebben (maar wel in het verleden gebruikt), denken wij dat het servicelevel bij Italo (vooralsnog) hoger ligt.

Italo netwerk
De Italo rijdt op twee routes; tussen Rome en Venetië en tussen Salerno – Rome – Milaan – Turijn. Op dit laatste traject zijn er ook treinen die slechts een deel van dit traject afleggen. Tussen Rome en Milaan stoppen een aantal treinen in Florence en Bologna en een aantal treinen rijdt non-stop. Frequentie in detail:

  • Rome – Milaan: 13 treinen per dag, waarvan 3 non-stop.
  • Rome – Venetië: 3 treinen per dag
  • Rome- Florence – Bologna: 14 treinen per dag
  • Rome – Napels: 8 treinen per dag (waarvan 7 afkomstig uit Milaan)
  • Rome – Salerno: 3 treinen per dag (allen afkomstig uit Milaan)

Bezetting
Tijdens onze test viel op dat de trein relatief goed gevuld was. Dat is een knap resultaat voor een bedrijf dat slechts een half jaar geleden begon met haar diensten en te maken heeft met veel concurrentie. Dat komt goed van pas, want het bedrijf heeft een hoge ambitie. De komende jaren moet het aantal routes en treinen geleidelijk worden uitgebreid.

Prijs / kwaliteit
Wat ons betreft biedt Italo in Smart en Prima een perfecte prijs / kwaliteitverhouding. Club zal voor veel reizigers niet interessant zijn. Toch kan Club prima concurreren met de businessclass van het vliegtuig. In die vergelijking kan Club zelfs als goedkoop gezien worden. Een suite vinden wij wel te prijzig.

Eindoordeel
Italo noemt zich zelf de meest moderne hogesnelheidstrein van Europa. Zo is de trein naar eigen zeggen stiller, comfortabeler en veiliger dan de gewone trein. Ook in onze test scoort Italo goed. Al scoort in onze test Railjet beter op het gebied van comfort. Naar onze mening hoort een hogesnelheidstrein als Italo – die tot vijfenhalf uur onderweg is – een restauratierijtuig te hebben. Op catering scoort Italo dan ook niet het beste. 

© Copyrights 2012 | Hogesnelheidstrein.nl