Fyra

De Fyra is de hogesnelheidstrein van NS Hispeed, in samenwerking met de Belgische spoorwegen. De Fyra wordt ingezet tussen Amsterdam en Brussel en tussen Amsterdam en Brussel.Net als alle andere Railteam hogesnelheidstreinen heeft Treinreiziger.nl ook Fyra getest.

De Fyra Amsterdam – Brussel rijdt sinds 9 december 2012. Wij testte de trein in de eerste week na de start. Helaas had de Fyra in die week nog veel kinderziektes. Onze rit had tijdens de test 20 minuten vertraging. Daarmee hadden we geluk, want die week waren ook diverse treinen opgeheven en ernstig vertraagd.

Services
Het concept Fyra is afgestemd voor korte en midden lange reizen. Dat vertaald zich in beperkte services. Er is bijvoorbeeld geen restauratie of bar rijtuig. Er is echter wel railcatering aanwezig in de internationale Fyra. De binnenlandse Fyra’s hebben geen catering. Er is geen wifi aanwezig. Voor de 1e klas zijn er geen speciale services. Uiteraard zijn de stoelen in de 1e klas wel ruimer.

Fyra versus Thalys
Zeker in vergelijking met de 1e klas van de Thalys, die ook rijdt tussen Nederland en België, valt de services tegen. In de Thalys kan de 1e klas reiziger rekenen op een gratis drankje en een versnapering, gratis wifi en een gratis krant / tijdschrift. Dat alles hoeft een 1e klas Fyra reiziger niet te verwachten. Daar staat tegenover dat de Fyra goedkoper is dan de Thalys, ook in de 1e klas. Tussen Amsterdam en Brussel is een 1e klas enkele reis met Fyra verkrijgbaar vanaf 39 euro, in de Thalys is dat 10 euro meer. Zoals alle internationale 1e klas reizigers hebben ook Fyra reizigers naar België in Nederland toegang tot de NS Hispeed lounges. Daar kan er wel een gratis drankje genuttigd worden.

2e klas
In de 2e klas valt het serviceniveau minder tegen. Dat komt doordat het serviceniveau in de 2e klas in alle hogesnelheidstreinen in het algemeen basic is. Verschillende Europese hogesnelheidstreinen hebben door het interieur in de 2e klas een comfortabele uitstraling, alhoewel het feitelijk niet bijzonder comfortabel is. Het Fyra interieur heeft een weinig bijzondere uitstraling.

Snelheid
Toch is het niet alleen ellende. De beenruimte is ondanks de tegenvallende uitstraling goed. Ook de snelheid is goed. En dat is misschien wel het belangrijkste voor een hogesnelheidstrein. De Fyra is tussen Amsterdam en Brussel sneller dan de auto. Zo duurt een reis van Amsterdam naar Brussel zonder files volgens Google Maps 2 uur en 20 minuten. De Fyra is 15 minuten sneller, en in de toekomst bijna 30 minuten sneller. Met deze tijdwinst zullen automobilisten niet direct massaal de auto verlaten. Toch hoeft de Fyra Amsterdam – Brussel niet bang te zijn voor onvoldoende klandizie.

Tarieven en Flexibiliteit
Aanvankelijk konden de tarieven van de Fyra Amsterdam – Brussel op veel kritiek rekenen. Daarop hebben NS Hispeed en NMBS besloten om de ticketprijzen bij wijze van proef te verlagen en hoeven reizigers met een “Jump-on” treinticket niet meer verplicht te reserveren voor de Fyra. Een flexibel trenticket kost na de tariefsverlaging geen 54 euro meer, maar slechts 39 euro. Wie precies weet met welke trein hij wil reizen, kan kiezen voor het Supersaver treinticket. Dit treinticket is verkrijgbaar vanaf 25 euro, tot 7 dagen voor vertrek. Dit goedkope treinkaartje is gebonden aan een specifieke trein. Tot april 2013 is het goedkope tarief ook verkrijgbaar tot 1 dag voor vertrek.

Speciale tarieven
Behalve de normale tarieven, zijn er ook speciale tarieven voor speciale doelgroepen. Zo is er een speciaal tarief voor jongeren (t/m 25 jaar) en voor senioren (60+). Deze tarieven zijn duurder dan het goedkope Supersaver tarief, maar zijn langer beschikbaar en hebben een betere flexibiliteit. Reguliere Nederlandse en Belgische kortingskaarten zijn niet geldig voor de internationale Fyra. Die zijn wel geldig binnen Nederland. Binnen Nederland kunnen frequente Fyra reizigers ook een toeslagabonnement kopen.

Punctualiteit
Aan de punctualiteit van de Fyra valt nog wel het één en ander te verbeteren. Zo was in de eerste week 50 procent van de Fyra treinen Amsterdam – Brussel vertraagd. Door een actieplan moet dit percentage vertraagde treinen snel gaan afnemen.
De Fyra Amsterdam – Breda rijdt al langer (maar met ander materieel), en is ook regelmatig te laat. In het eerste half jaar van 2012 viel de trein zelfs in 10% van de situaties totaal uit. Van de treinen die wel reden, was 13% 5 minuten te laat of meer. Bij vertragingen van 15 minuten of meer kunnen binnenlandse Fyra reizigers een deel van het geld terug krijgen. Voor de internationale Fyra moet de trein minimaal 30 minuten vertraagd zijn.

Reistijd
De Fyra Amsterdam – Brussel heeft een reistijd van ongeveer 2 uur. In de toekomst moet de trein nog 15 minuten sneller worden. Dan wordt de reistijd Rotterdam – Antwerpen bijvoorbeeld 31 minuten, dat is nu nog 38 minuten.

Fiets
De Fiets mag met de Fyra niet mee. Tussen Amsterdam en Rotterdam en tussen Rotterdam en Breda zijn er goede alternatieven waarmee de fiets wel mee kan. Dat geldt niet voor de internationale Fyra. Tussen Amsterdam en Brussel is de gewone trein niet alleen één uur en driekwartier langzamer, maar er moet ook twee keer worden overgestapt. Dat is met de fiets erg onplezierig. Het is opvallend dat een fietsland als Nederland er voor heeft gekozen om Fietsen uit te sluiten. Fietsen met een gedemonteerd voorwiel verpakt in een speciale fietshoes mogen overigens wel mee. Dat valt onder handbagage.

Eindoordeel
De Fyra scoort voldoende. Wie 2e klas reist en van Amsterdam naar Brussel wil, bevelen we de Fyra aan. Voor 1e klas reizigers kan de Thalys aantrekkelijker zijn. Niet in prijs, maar wel in comfort en service. Alhoewel de Fyra voldoende scoort, eindigt de trein toch als laatste in het onderzoek van Treinreiziger.nl. Andere hogesnelheidstreinen blinken meer uit in prijs, snelheid of service. Fyra scoort overal middelmatig. 

2e klas Fyra – Panorama foto


NS-HiSpeed Fyra in Amsterdam

1e klas Fyra – Panorama foto


NS-HiSpeed Fyra in Amsterdam

© Copyrights 2012 | Hogesnelheidstrein.nl