Eurostar

Eurostar is de hogesnelheidstrein die Londen met het vaste land verbind. De trein rijdt met name tussen Londen en Brussel en tussen Londen en Parijs, maar rijdt in het winterseizoen ook op zaterdagen tussen Londen en de Franse Alpen. In de zomer rijdt de Eurostar juist op zaterdagen naar het Zonnige Zuid-Frankrijk. Treinreiziger.nl was benieuwd en testte de Eurostar tussen Parijs en Londen en tussen Londen en Brussel.

Inchecken
De Eurostar is een bijzondere hogesnelheidstrein. Niet alleen vanwege de kanaaltunnel, maar ook omdat je voor de trein moet inchecken. Dat heeft te maken met veiligheidseisen die Groot-Brittannië stelt. Bij het inchecken voor het vliegtuig wordt in het algemeen aangeraden 2 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Eurostar raad reizigers aan minimaal een half uur voor vertrek aanwezig te zijn. Er gelden geen strikte bagageregels en je kunt dus gewoon vloeistoffen meenemen. Wij konden in zowel Londen als Parijs zonder wachttijd in minder dan tien minuten inchecken. Daarna
moet je nog wel naar de trein lopen, dat kan meestal vanaf 20 minuten voor vertrek.

Businessclass
Net zoals de AVE, Railjet en Italo heeft de Eurostar drie reisklassen. Naast de 1e en 2e klas is er een businessclass. In de businessclass heeft een Eurostar reiziger volledige flexibiliteit. Ook als hij ruim na vertrek aankomt, kan hij zonder moeite zijn ticket omwisselen. Voor de businessclass reiziger geldt: tijd is geld. Daarom zijn er speciale incheckbalies voor de businessclass reiziger. Daardoor hoeft hij maar tien minuten voor vertrek aanwezig te zijn. Is hij eerder? Dan kan hij terecht in een comfortabele lounge. Al dat gemak kost wel iets. Een businessclass treinticket Brussel – Londen kost € 300. Om die reden hebben we de businessclass vooralsnog niet getest. Op aanbod van Eurostar zullen we dat later alsnog gaan doen.

Premier Class
Comfortabel reizen kan zeker ook in premier class. Tijdens onze reis Parijs – Londen kregen wij bijvoorbeeld een ontbijt. Naast een flesje sinaasappelsap wordt er ook koffie, thee en water aangeboden. In de middag en avond wordt er uiteraard geen ontbijt, maar een lunch, snack of een lichte maaltijd aangeboden.  In het begin van het Premier Class rijtuig kunt u een krant of tijdschrift uitzoeken. Bij de zitplaats is er een stopcontact aanwezig. Verder zijn de stoelen in Premier Class uiteraard breder en comfortabeler dan bij de Standard Class. Ons Premier class ticket kostte 124 euro, een stuk voordeliger dus dan de businessclass.

Standard
De tweede klas, die Eurostar Standard Class noemt, hebben wij getest tussen Londen en Brussel. Het comfort voor lange mensen valt tegen. “Ik ben 1.90 meter. Met deze lengte zit je al snel met je benen tegen de stoel van de voorganger aangedrukt. Dat is voor een kwartiertje geen probleem, maar bij een reis van twee uur is het vervelend” zegt Hildebrand van Kuyeren, die de Eurostar testte. De beenruimte is nog wel iets ruimer dan in het vliegtuig. Er is verder geen elektriciteit bij de zitplek en zoals ook in de andere klassen is er geen wifi beschikbaar. Personeel hebben wij tijdens de reis niet gezien.

Toekomst
De toekomst kan de reiziger meer comfort verwachten. Zo worden de treinen binnenkort gerenoveerd en krijgen de treinen ook wifi. De renovatie in onze ogen is ook hard nodig, want het interieur komt verouderd over. Eind 2013 zal naar verwachting het eerste gerenoveerde treinstel in dienst komen. Naast de renovatie van de oude treinstellen komen er ook nieuwe treinstellen.

Door de kanaaltunnel
De reis met de Eurostar is speciaal vanwege de kanaaltunnel. De Kanaaltunnel is vooralsnog de langste spoortunnel van Europa. In ongeveer twintig minuten snelt de Eurostar door de ruim 50 kilometer lange tunnel. De veiligheidseisen zijn hoog. De Eurostar heeft in de tunnel nog nooit vlam gevat, maar in de afgelopen vijftien jaar wel drie andere treinen. Altijd hebben reizigers zich vervolgens via de nooduitgangen in veiligheid weten te brengen.

Catering
Vanwege de enorme lengte van de Eurostar, heeft de trein twee barrijtuigen. Daardoor is er altijd catering in de buurt. Een kopje thee kost € 2,20, een croisant is een dubbeltje goedkoper en een kopje espresso koffie kost € 2,60. Ook kan er een Engels ontbijt worden gekocht voor € 5,10.

Concurrentie
De Eurostar moet het met name tussen Londen en Parijs opnemen tegen het vliegtuig. Daarin slaagt Eurostar goed. Tussen Londen en Brussel krijgt de Eurostar waarschijnlijk in 2015 concurrentie van de Deutsche Bahn. De Duitse spoorwegen willen met de ICE een treindienst Londen – Brussel – Amsterdam / Frankfurt gaan opzetten. Eerder wilde de DB de treinen al per 2012 inzetten, maar dat is niet gelukt. Of per 2015 wel gaat lukken is nog allerminst zeker.

Premier Class – Panorama foto


Eurostar Highspeed Train in Brussels

© Copyrights 2012 | Hogesnelheidstrein.nl